In een hypermoderne hal van maar liefst 16.000 m², waar automatisch geleide bakken geruisloos langs je zoeven en lopende banden dag en nacht in beweging zijn, werkt QLS op volle toeren aan de toekomst van e-commerce. Hier, in het gloednieuwe fulfilment center, oftewel FC2, komt techniek en logistieke innovatie samen in een indrukwekkend geheel. Alles draait hier om één ding: webshops laten groeien, zonder dat zij zich druk hoeven te maken over verzenddeadlines, personeelstekorten of andere logistieke hoofdbrekens.
“Fulfilment is écht onze kern,” vertelt Valentijn, Business Consultant bij QLS, terwijl hij ons een rondleiding geeft tussen de moderne inpakmachines en het uitgebreide netwerk aan transportbanden. “Veel mensen denken bij logistiek alleen aan het ophalen van pakketten, maar dat is slechts een klein onderdeel. Wij nemen het volledige logistieke proces uit handen. Klanten sturen hun voorraad naar ons en vanaf dat moment regelen wij alles: van opslag tot het picken, verpakken en verzenden van de bestellingen.”
Daarbij hoort ook my.QLS, een eigen softwareplatform dat real-time inzicht biedt in onder andere voorraadstanden, orderverwerking, hardlopers en retourpercentages. “Zo kunnen onze klanten zich focussen op waar ze energie van krijgen: hun marketing, nieuwe producten, het bouwen aan hun merk. De logistiek? Die regelen wij.”
Die belofte klinkt simpel, maar er komt veel bij kijken. Juist daarom besloot QLS vorig jaar tot een forse uitbreiding. “We groeiden, zoals eigenlijk ieder jaar ontzettend hard,” vertelt Valentijn. “In ons eerste fulfilment center in Dordrecht zaten we letterlijk tegen de muren aan. Uitbreiden kon daar niet meer.”
Zo werd FC2 geboren: een state-of-the-art, volledig geautomatiseerd fulfilment center, uitgerust met een vernieuwd AutoStore-systeem. “We zijn gestart met 70.000 bakken, maar kunnen in fases doorgroeien naar maar liefst 350.000 bakken. Daarmee hebben we een van de grootste AutoStore-opstellingen van Europa,” zegt hij trots. En dat is niet alleen te danken aan het aantal bakken, maar vooral ook aan de slimme combinatie van software, geautomatiseerde sorteerinstallaties en een netwerk aan lopende banden.
Bestellingen worden razendsnel gepickt, binnen 15 minuten ingepakt en automatisch gesorteerd via het interne transportsysteem. Zo belandt elk pakket op de juiste sorteerband, klaar voor verzending.
Wat FC2 echt uniek maakt binnen de Benelux, is de geautomatiseerde sorteeroperatie waarmee tot wel 10.000 pakketten per uur verwerkt kunnen worden. “We zijn een van de eerste partijen die pakketten automatisch sorteert op vervoerder én postcodegebied, nog vóórdat ze ons pand verlaten,” legt Valentijn uit. “Zo halen we een foutgevoelige stap uit het proces. Dat verhoogt niet alleen de kwaliteit, maar maakt ons ook minder afhankelijk van externe sorteercentra, vooral tijdens piekperiodes. We houden zelf de regie.”
Maar het draait bij QLS niet alleen om schaalbaarheid en techniek. Flexibiliteit en persoonlijke aandacht zijn minstens zo belangrijk. “We denken met onze klanten mee, ook op strategisch niveau. Welke vervoerder past het beste bij hun doelgroep? Welke verzendopties zorgen voor een hogere conversie? En hoe kunnen we internationaal opschalen?”
Dankzij de koppeling met meerdere vervoerders kunnen webshops hun klanten verschillende bezorgopties bieden, iets wat in deze tijd een steeds belangrijker onderdeel is van de klantbeleving.
Ook op het gebied van verpakken denkt QLS mee. Van duurzame verpakkingsmaterialen tot gepersonaliseerde branded dozen: alles is erop gericht om de merkbeleving van de webshop te versterken en tegelijkertijd het verzendproces zo efficiënt mogelijk te maken.
Wat ooit begon als een slimme verzendservice, is inmiddels uitgegroeid tot een strategische groeipartner voor webshop. Van startende ondernemers tot gevestigde namen. En FC2 is daarin niet het eindstation, maar een volgende stap op een ambitieuze route.
“Wij willen met onze klanten meegroeien tot de grootste fulfilmentspeler van Europa,” zegt Valentijn vastberaden. En als je ziet wat QLS vandaag al neerzet, is die ambitie allesbehalve onrealistisch.