In de afgelopen jaren is e-commerce ontzettend gegroeid, dit heeft grotendeels met het coronavirus te maken. Nu corona achter de rug is, moeten verkopers inspelen op e-commerce trends om de enorme groei van deze sector te kunnen bijbenen. In deze blog vertellen wij je de 8 belangrijkste e-commerce trends voor 2023.
1. E-commerce binnen sociale media
Newcom Research & Consultancy doet ieder jaar onderzoek naar social media gebruik in Nederland. Wist je dat in 2022 Nederlanders gemiddeld 107 minuten per dag op social media zitten, dit zijn 10 minuten meer vergeleken met 2021. Het is dus erg belangrijk om jezelf als bedrijf zichtbaar te maken op social media, hierdoor kan je jezelf onderscheiden van je concurrenten en vergroot je het bereik van je bedrijf.
Door actief te zijn op social media geef je consumenten een kijkje binnen je bedrijf zonder dat er veel moeite voor gedaan moet worden. Je kan vertellen waar het bedrijf voor staat, informatie geven over producten of interactie opzoeken met consumenten. Dit zijn dingen die consumenten ondersteunen tijdens de klantreis en hierdoor zijn zij eerder bereid een aankoop te doen.
Naast de gebruikelijke platformen als Facebook, Instagram en Twitter begint één van de nieuwere social media platformen ‘TikTok’ steeds meer een naam voor zichzelf te maken. TikTok heeft in Nederland ongeveer 3 miljoen actieve gebruikers en deze bestaan voornamelijk uit jongeren, maar ook volwassenen. Daarnaast zijn webshops ook steeds meer actief op TikTok. Gebruikers kunnen scrollen op hun feed en krijgen filmpjes te zien die de gebruiker leuk of interessant vindt op basis van een algoritme. Mensen kunnen hier veel tijd aanbesteden en het is daarom ook een goede mogelijkheid om advertenties/content te plaatsen.
2. Duurzame processen
Tegenwoordig is duurzaamheid ontzettend belangrijk. Grondstoffen worden schaars en het milieu verslechtert en daarom moet alles duurzaam worden. Voor bedrijven is dit ook erg belangrijk, je wilt namelijk je bedrijf niet in een slecht daglicht plaatsen door niet duurzaam te werk te gaan.
Duurzaam werken kan op allerlei manieren in verschillende branches. Bij een snackbar worden bijvoorbeeld alleen nog maar gerecyclede tasjes meegegeven en maaltijdbezorgers maken zoveel mogelijk gebruik van elektrische fietsen i.p.v. brommers.
3. Conversietools
Het gebruik van een conversietool is voor webshops steeds belangrijker en dat geldt ook voor 2023. Met conversietools kan je kijken wat bezoekers van je webshop bekeken hebben of gekocht hebben. Statistieken hiervan worden dan geplaatst in een overzicht waar je als ondernemer op kan inspelen. Als je bijvoorbeeld ziet dat veel mensen de productpagina van een spijkerbroek hebben bekeken en heel weinig mensen de productpagina van een pantalon, dan kan je in de toekomst meer spijkerbroeken aanbieden en minder pantalons.
Ook kan je gegevens van bezoekers bekijken. Zo kan je bijvoorbeeld dingen te weten komen als: leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses etc. Als je dit weet, kan je hierop inspelen, zo kan je bijvoorbeeld een groep volwassenen die een interesse hebben in tuinieren een advertentie laten zien voor een grasmaaier of een heggenschaar. Door een conversietool kan je tijd en geld efficiënter inzetten en bereik je uiteindelijk meer omzet.
4. Artificial Intelligence (AI)
Je bent misschien al wel bekend met artificial intelligence (AI). Dit is een machine die vaardigheden van mensen kan uitvoeren. Deze machines kunnen goed gebruikt worden om ons leven makkelijker of beter te maken, dit geld ook voor de e-commerce sector.
Zo kan AI gebruikt worden om content persoonlijker te maken of webshopdata te verrijken waardoor er meer omzet wordt behaald. Ook is het mogelijk om AI te laten schrijven. Zo kunnen er blogs, verslagen en samenvattingen automatisch gegenereerd worden door machines. Dit kan goed gebruikt worden om de SEO van webshops te verbeteren. Artificial Intelligence bestaat al lang maar tegenwoordig is het een stuk goedkoper en dus toegankelijker voor webshops.
5. Mobiel winkelen
Winkelen via mobiele apparaten wordt steeds relevanter in 2023. Aankopen worden steeds minder vaak gedaan op een desktop vergeleken met vroeger. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de technologie van mobiele apparaten. Zo kunnen consumenten dankzij een betere integratie makkelijk betalen, kan je locatiegegevens makkelijk traceren en kan je consumenten makkelijk benaderen.
Naast de ontwikkeling van technologie is de groei van sociale media ook een factor. De kwaliteit van sociale media en het aantal gebruikers is toegenomen. De meeste mensen gebruiken social media op mobiele apparaten, als ze een advertentie zien, kunnen ze gemakkelijk naar de website en een aankoop doen via hun mobiele apparaat. Het is daarom van belang dat een website goed ingericht is voor mobiele gebruikers, misschien nog wel belangrijker dan voor desktopgebruikers.
6. Goede klantenservice
Voor webshops is een optimale klantenservice cruciaal. Bij online aankopen is de klantenservice van de webshop vaak het enige contactmoment voor de consument. Consumenten hebben een hoge informatiebehoefte, zo willen ze bijvoorbeeld informatie over de maatvoering of de beschikbare kleuren van een product. Als deze informatie niet verkregen kan worden uit de webshop wilt de consument contact opnemen. Het is belangrijk dat je bereikbaar bent op meerdere kanalen, bijvoorbeeld telefonisch, WhatsApp en e-mail. Ook is het van belang dat je bereikbaar bent voor een lange periode op een dag. Des te langer de klantenservice bereikbaar is des te meer klanten je kan ondersteunen en dus meer omzet kan maken.
Overigens worden chatbots steeds vaker gebruikt voor de klantenservice van webshops. Deze chatbots kunnen redelijk simpele vragen beantwoorden van bezoekers, maar tipt niet aan de klantenservice met een persoon.
7. Personalisatie
Voor veel mensen is het nadeel van online winkelen dat de ervaring onpersoonlijk aanvoelt. In tegenstelling tot een fysieke winkel waar je netjes wordt begroet en geholpen wordt met al je vragen en wensen. Als de ervaring van online winkelen gepersonaliseerd kan worden, zal er een stimulans ontstaan voor betrokkenheid, loyaliteit en meer omzet.
Voorbeelden van personalisatie bij online winkelen:
- Biedt diverse contactmogelijkheden aan
- Verstuur een mailtje op de verjaardag van de klant (Indien je de geboortedatum hebt van de klant)
- Zorg voor blogs/artikelen waarmee consumenten zich kunnen laten informeren
8. Meer mogelijkheden
Klant is koning, dit is een term die vast wel bekend in de oren klinkt? Tegenwoordig moeten klanten zo goed mogelijk bediend worden. Hierbij zijn de logistieke mogelijkheden ook erg belangrijk. Zo kan een consument bijvoorbeeld bepaalde wensen hebben voor een levering.
Het is belangrijk om dit in 2023 goed geregeld te hebben. Op deze manier kunnen consumenten op de makkelijkste en goedkoopste manier hun bestelling ontvangen en dit motiveert ze om later opnieuw een aankoop bij dezelfde webshop te doen. Als webshopeigenaar is fulfilment of pakketdienst een mooie oplossing om je te ontzorgen in de logistiek.
Wil jij ook profiteren van diverse mogelijkheden met betrekking tot het verzenden van pakketten? Neem contact met ons op of vraag hier een vrijblijvende offerte aan!