Naast de prijzen en juiste levertijden kunnen betaalmethodes ook doorslaggevend zijn bij de verkoop van webshops. De meeste klanten haken vaak nog op het laatste moment af als ze niet met hun voorkeursmethode kunnen betalen, dit wil je als webshop natuurlijk voorkomen! Welke betaalmethodes gebruik jij voor jouw webshop en welke betaalmethodes zijn er eigenlijk? In dit artikel leggen wij jou alles uit over de mogelijke (online) betaalmethodes.
Waarom zijn verschillende betaalmethodes belangrijk?
Als webshop is het belangrijk om jouw klant een unieke ervaring te kunnen aanbieden, zowel met de juiste producten als met de verschillende betaalmethodes. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ruim 9% het aankoopproces annuleert als de webshop niet beschikt over de juiste betaalmethodes. Daarnaast geeft ruim 18% aan dat ze het aankoopproces zullen annuleren als de methode te lang duurt of te ingewikkeld is (Baymard Intstitute, 2023).
Waar moet je op letten bij online betaalmethodes?
Er zijn op dit moment ontzettend veel mogelijkheden die je kan inzetten voor jouw webshop als het gaat om de verschillende betaalmethodes. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen, daar zal in dit artikel nog dieper op in worden gegaan. Hieronder zijn een aantal belangrijke zaken genoteerd die een invloed kunnen hebben op jouw webshop op het gebied van betalingen:
- Het aanbieden van “zoveel” mogelijke betalingsmogelijkheden, lijkt heel klantvriendelijk en logisch. Dit is in de praktijk alleen vaak anders, het zorgt juist vaak voor een bepaalde keuzestress bij de klant en dit wil je natuurlijk voorkomen! Het is hierbij dus belangrijk om alleen de juiste en meeste gebruikte betaalmethodes aan te bieden die het beste aansluiten bij jouw doelgroep. Op deze manier kan de klant de bestelling gemakkelijk afronden en voorkom je dat de klant op het laatste moment toch afhaakt!
- Bij sommige betaalmethodes betaal je naast de transactiekosten ook een bepaalde provisie die kan oplopen tot wel 2,5%. Wanneer de marge op jouw producten niet zo hoog is, kunnen sommige betaalmethodes vanwege de extra kosten erg nadelig uitvallen. Vaak vindt dit plaats bij de volgende betaalmethodes: Creditcard, achteraf betalen en PayPal.
- Bij het inrichten van de betalingssystemen is het ook belangrijk om mee te nemen dat je de klanten nooit mag verplichten om meer dan de helft vooruit te moeten betalen. Het is namelijk wettelijk verplicht om sowieso één betaalmethode aan te bieden waarmee de klant de helft of het hele bedrag gemakkelijk achteraf kan betalen.
Welke verschillende betaalmethodes zijn er?
Ondanks dat er steeds meer betaalmethodes bijkomen, is de keuze (nog) niet eindeloos. Hieronder hebben wij een aantal populaire en meeste gebruikte betaalmethodes toegelicht met de daarbij horende voor- en nadelen. Hopelijk helpt dit jou bij het kiezen van de passende betaalmethodes voor jouw webshop!
iDeal
iDeal is één van de meest populairste betaalmethodes dat door veel webshops wordt ingezet. Als je de iDeal betaalmogelijkheid aanbiedt op jouw webshop betaalt de klant via de internetbankier omgeving of via de mobiel bankieren app van hun eigen bank. Bij iDeal zijn bijna alle banken aangesloten van de Rabobank & ING tot de RegioBank. Het is hierbij wel belangrijk om een overeenkomst af te sluiten met één van de deelnemende partners om zo de beste ervaring te kunnen bieden aan de klant!
Voordelen:
- Betalingen zijn direct waardoor een terugboeking van de klant niet mogelijk is.
- Het is een snelle & gemakkelijke manier van betalen, waardoor het niet veel inspanning kost voor de klant.
- iDeal heeft lage transactiekosten, je betaalt dus alleen voor de succesvolle aankopen!
Nadelen:
- Met iDeal kan de klant meestal alleen vooraf betalen, wettelijk gezien moet je als webshop dan dus ook nog een optie voor achteraf betalen instellen.
- iDeal maakt geen gebruik van chargebackregeling waardoor klanten niet automatisch hun geld terugkrijgen als het artikel niet geleverd wordt. Dit kan voor een negatieve klantervaring zorgen.
PayPal
Als je als webshop veel internationale klanten hebt, is PayPal zeker een geschikte betaalmogelijkheid. PayPal is namelijk een internationale betaalmogelijkheid dat simpelweg in heel de wereld gebruik zou kunnen worden. De klant dient zijn/haar bankrekening of Creditcard te koppelen aan hun account voor ze daadwerkelijk kunnen overgaan tot een aankoop. Voor iedere betaling die via PayPal wordt gedaan, betaal je als webshop een bepaalde marge. Deze marge is vaak afhankelijk van de omzet die jij genereert met jouw webshop!
Voordelen:
- Handig voor internationale klanten.
- PayPal beschikt over een aankoopbescherming voor de klant.
- Het aanmaken van een PayPal account is voor de klant geheel gratis!
- Wanneer de klant met PayPal wil betalen, hoeft de klant niet al de bankgegevens in te vullen. Zo is het voor de klant dus een snelle en eenvoudige manier van betalen.
Nadelen:
- PayPal heeft vaak relatief hoge transactiekosten.
- Klanten moeten beschikken over een PayPal account.
Creditcard
Het betalen met een Creditcard is ook een enorm populaire betaalmethode onder consumenten en wordt daarom vaak ingezet door webshops. Het betalen doormiddel van een Creditcard biedt de consument diverse (gratis) verzekeringen tegen schades en andere problemen, dit kan zorgen voor een positieve klantervaring. Creditcardmaatschappijen leggen het bewijslast van de koper altijd vast. Dit houdt in dat als de consument kan bewijzen dat het product niet of niet in orde geleverd is, het geld altijd teruggevorderd kan worden.
Voordelen:
- Aankopen zijn beschermd tegen diefstal, schade en andere geldige problemen.
- Biedt de klant een eenvoudige manier voor het betalen!
- Handig voor internationale klanten.
Nadelen:
- Relatief hoge transactiekosten.
- Klanten kunnen een (dure) chargeback procedure beginnen.
Klarna
Klarna is één van de manieren om jouw klanten achteraf te kunnen laten betalen. Na verzending van het product, heeft de klant 14 dagen de tijd om de betaling in de app te voldoen. De klant kan wel altijd de eerste betalingstermijn verlengen van 14 dagen naar max. 30 dagen, de klant krijgt hiervan een melding als de uiterlijke betaaldatum in zicht is. Op dit moment wordt Klarna al ingezet door ongeveer 200.000 webshops in meer dan 17 landen en kent het ongeveer 85 miljoen gebruikers, Klarna is dus enorm populair!
Voordelen:
- De volledige facturatie wordt uithanden genomen.
- Wereldwijd een populaire methode op het gebied van achteraf betalen!
- Eenvoudige integratie.
- Je biedt klanten één mogelijkheid waar bij ze 14 dagen tot max. 30 dagen hebben om te betalen -> dit kan helpen voor de tevredenheid van de klant!
Nadelen:
- Klanten kunnen niet eindeloos betalen met Klarna als ze diverse betalingen nog open hebben staan.
- Het kan extra kosten kunnen generen.
Riverty
Riverty, voorheen ook wel bekend als Afterpay, is een andere populaire methode op het gebied van achteraf betalen. Klanten krijgen in principe 14 dagen de tijd om de betaling te voldoen, het betalingsoverzicht wordt hierbij via de e-mail (automatisch) verstuurd. Als webshop kan je extra kosten in rekening brengen bij de consument, deze kosten mogen alleen niet hoger zijn dan de werkelijk gemaakte kosten!
Voordelen:
- Afterpay draagt bij aan de conversiestijging.
- Je biedt klanten één mogelijkheid waarbij ze 14 dagen de tijd hebben om het bedrag alsnog te voldoen.
- Riverty bemoeit zich niet met het leveringsproces, dit is de verantwoordelijkheid voor jou als webshop!
Nadelen:
- Klanten kunnen niet eindeloos betalen, na de registratie van de eerste aankoop wordt er een maximaal besteedbedrag voor de klant opgesteld.
Conclusie online betaalmethodes
Er zitten dus een hoop voor- en nadelen aan de verschillende betaalmethodes. Sommige betaalmethodes kunnen dus doorslaggevend zijn voor de verkoop van de producten. Als webshopeigenaar is het dus belangrijk om diverse betaalmethodes in overweging te nemen.