In de dynamische wereld van e-commerce en logistiek, staan webshops vaak voor een cruciale uitdaging: Hoe kunnen ze de kwaliteit van breekbare artikelen behouden tijdens het fulfilmentproces? Deze uitdaging is van cruciaal belang, omdat het niet alleen gaat om het veiligstellen van de kwaliteit van de producten, maar ook om het behouden van klantvertrouwen en het minimaliseren van extra kosten. In dit artikel bespreken wij alle ins- en outs op het gebied van fulfilment voor breekbare artikelen!
Het bekende fulfilment dilemma voor breekbare artikelen
Fulfilment, een belangrijke factor binnen supply chain management, omvat het volledige proces vanaf de ontvangst en opslag van goederen tot aan het zorgvuldig verpakken en verzenden. Voor webshops die breekbare items verkopen, zoals glaswerk, keramiek of elektronica, wordt de uitvoering ervan aanzienlijk complexer en veeleisender. Hieronder worden enkele veelvoorkomende uitdagingen belicht waarmee deze webshops worden geconfronteerd bij het beheren van hun fulfilmentprocessen. Wellicht is dit voor jou als webshop ook herkenbaar?
- Bescherming van producten: Wanneer er breekbare artikelen worden verzonden, dienen deze zo goed mogelijk beschermd te zijn om eventuele schade tijdens het transport te voorkomen. Naast het gebruik van een juiste doos, is het ook goed om te kijken naar bescherm- en opvulmateriaal. Bij QLS doen wij dit door gebruik te maken van duurzaam & gerecycled opvulmateriaal. Zo kunnen wij naast het beschermen van het product, de verzending ook zo duurzaam mogelijk maken!
- Efficiëntie in opslag en verzending: Terwijl je de producten zo goed mogelijk beschermt, is het ook belangrijk om te streven naar een efficiënte manier van opslag en verzending. Op deze manier kan jij de kwaliteit van de breekbare artikelen altijd waarborgen!
- Kwaliteitscontrole: Een regelmatige kwaliteitscontrole kan van cruciaal belang zijn om ervoor te zorgen dat de artikelen onbeschadigd blijven tijdens het gehele fulfilmentproces. Door meerdere keren te controleren, kan jij als webshop de kans op schade en de onnodige extra kosten die daarbij komen kijken, zo laag mogelijk houden!
Behouden van de kwaliteit
Het behouden van de kwaliteit van breekbare artikelen tijdens het fulfilmentproces is niet uitsluitend afhankelijk van fysieke bescherming, maar ook van een effectief procesbeheer. Met andere woorden, het gaat niet alleen om het materiaal dat wordt gebruikt om de artikelen in te pakken. Om dit duidelijker te maken, worden hieronder enkele strategieën uitgelegd die kunnen helpen bij het waarborgen van de kwaliteit van al jouw breekbare artikelen:
Verpakking op maat: Het komt vaak voor dat artikelen verpakt worden in te grote dozen. Naast dat artikelen tijdens de verzending kunnen gaan schuiven, is het ook niet geheel duurzaam. Door gebruik te maken van een verpakking op maat verminder je de kans op schade tijdens het transport en draag je ook nog eens bij aan een duurzamere manier van verzenden, iets wat wij bij QLS erg belangrijk vinden!
Voorraadbeheer: Een goed voorraadsysteem is binnen de logistiek van groot belang. Naast dat het je een volledig overzicht geeft van jouw huidige voorraadcapaciteit, kan het je ook inzicht bieden in de opslagmogelijkheden voor breekbare artikelen. Bij QLS kan je gebruikmaken van een realtime, 24/7 overzicht waardoor jij inzicht krijgt in jouw gehele voorraad. Op deze manier weet jij altijd wat er speelt en maak je geen onnodige kosten meer!
Training en educatie: Om de kwaliteit van breekbare artikelen tijdens het inpakproces te kunnen waarborgen, is het belangrijk om het personeel juist te trainen. Hierbij is het essentieel om het personeel te leren op welke manier en met welk opvulmateriaal zij breekbare artikelen moeten inpakken. Door een juist proces uit te werken voor het personeel, verminder je ook bij deze stap de kans op schade voor al jouw breekbare artikelen.
Partnerschap met betrouwbare vervoerders: Om het product bij de eindconsument te kunnen bezorgen, moet je als webshop samenwerken met één of meerdere vervoerders. Hierbij is het belangrijk om een goede selectie te maken binnen deze vervoerders om te kijken welke vervoerder er expertise heeft met het vervoer van breekbare artikelen. Als webshop kan jij op voorhand al een aantal handelingen verrichten om aan te geven dat er breekbare artikelen verpakt zijn. Dit zou bijvoorbeeld al heel eenvoudig kunnen door de bekende “Breekbaar” sticker. Mocht er toch iets misgaan tijdens de zending, dan is het essentieel om altijd met de juiste oplossing te komen!
Klanttevredenheid als beloning
Het handhaven van de kwaliteit van breekbare artikelen in het logistieke proces vormt ongetwijfeld een complexe uitdaging, maar de inspanningen zijn zeker de moeite waard. Door de kwaliteit van breekbare artikelen te waarborgen, worden niet alleen onnodige extra kosten vermeden, maar wordt ook de klanttevredenheid naar een hoger niveau getild. Een doordacht proces en een heldere aanpak van het verpakkingsproces zijn van cruciaal belang voor het succesvol leveren en verzenden van breekbare artikelen in de wereld van e-commerce. Dit zorgt voor tevreden klanten en een positieve reputatie van je webshop.
Hoe gaat QLS hiermee om?
Binnen onze eigen software hebben wij een geavanceerde module ontwikkeld om effectief om te gaan met breekbare artikelen. Dit stelt QLS in staat om op maat gemaakte oplossingen te bieden op klantniveau, waaronder het toevoegen van instructieve gifjes voor het correct inpakken van kwetsbare artikelen. QLS hanteert verschillende niveaus van breekbaarheid, waardoor wij altijd een passende oplossing kunnen bieden die zowel effectief, als schaalbaar is.
Door gebruik te maken van onze software kunnen wij garanderen dat breekbare artikelen daadwerkelijk altijd als breekbaar worden ingepakt. Op klantniveau kunnen wij specifieke instellingen activeren, zoals het toevoegen van een sticker met de aanduiding ‘breekbaar’. Daarnaast nemen wij preventieve maatregelen door te werken met een geavanceerde inpakmachine die de lucht uit een pakket reduceert, waardoor het risico op breuk aanzienlijk wordt verminderd.
Ben jij op dit moment zelf verantwoordelijk voor de logistiek van je webshop en overweeg je om deze taak uit te besteden aan fulfilment? Aarzel dan niet om contact op te nemen met één van onze medewerkers. Mocht je andere vragen hebben met betrekking tot logistiek, laat het ons dan gerust weten!