De Autoriteit Financiële Markten (AFM) toont haar tevredenheid over de recent geïntroduceerde gedragscode van bedrijven die online de optie aanbieden om aankopen achteraf te betalen. Desondanks benadrukt de toezichthouder de noodzaak dat alle aanbieders van ‘koop nu, betaal later’-diensten, inclusief de retailers, proactief moeten zijn in het beschermen van de belangen van consumenten.
Volgens de AFM is het van groot belang om schuldenstapeling te voorkomen en minderjarigen te beschermen. Op Europees niveau is er een wetgeving in ontwikkeling, waarbij betaaldiensten uiteindelijk worden geclassificeerd als consumptief krediet. De implementatie van deze wetgeving zal echter nog enkele jaren in beslag gaan nemen, zoals de AFM aangeeft. “In de tussentijd vormt deze gedragscode een positieve stap voorwaarts in de bescherming van consumenten.”
Maatregelen bij ‘Achteraf Betalen’ en BKR-registratie
Bedrijven die deelnemen aan de ‘gedragscode achteraf betalen’ ondernemen maatregelen om consumenten te beschermen tegen de ophoping van schulden. Deze betaaldiensten hebben toegezegd om het account van klanten te blokkeren bij betalingsachterstanden, om verdere aankopen te voorkomen en het opbouwen van schulden tegen te gaan. Toch pleit de AFM ervoor dat deze schulden ook worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR), omdat consumenten momenteel op diverse plaatsen gemakkelijk schulden kunnen ophopen.
In totaal bieden meer dan 600 webwinkels momenteel de mogelijkheid om achteraf te betalen. Recente gegevens laten zien dat Klarna, met ongeveer 500 aangesloten webwinkels, de grootste aanbieder is, gevolgd door Riverty met ongeveer 100 webshops. Sommige retailers hebben ook hun eigen ‘koop nu, betaal later’-diensten in de aanbieding.