Je bent vast wel bekend met Black Friday. De dag komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en is de dag na Thanksgiving. Op Black Friday bieden webshops flinke kortingen aan waardoor druktes in webshops toenemen. Consumenten weten namelijk dat er met flinke kortingen wordt gestrooid, dus ze zullen meer op zoek zijn naar producten om te kopen. Veel consumenten doen dan ook de aankopen voor de feestdagen op Black Friday. Het online shopgedrag zal dus op deze dag flink toenemen. Hieronder worden enkele tips voor webshops gegeven om de drukte aan te kunnen.
Wees zichtbaar tijdens Black Friday
Wellicht heb je een plan bedacht om Black Friday te promoten, maar wees zichtbaar! Facebook, Instagram of andere marketingkanalen. Zorg ervoor dat je advertenties te zien zijn bij de doelgroep van je webshop. Wees duidelijk in je boodschap en zorg ervoor dat ze echt voor jou als webshop moeten kiezen.
Voorraad tijdens Black Friday
Het klinkt natuurlijk logisch, maar dankzij de drukte kan ineens je voorraad op zijn. Dat is natuurlijk zonde want hierdoor loop je omzet mis. Het is daarom van belang om genoeg voorraad te hebben en dit ook accuraat bij te houden.
Gratis verzending
Tijdens Black Friday let de consument dus erg op de prijs van een product. Als je een product aanbiedt voor € 30 met € 3 verzendkosten en een concurrent hetzelfde product voor € 32 zonder verzendkosten dan zal de consument voor de concurrent kiezen. De concurrent heeft dan waarschijnlijk de verzendkosten eerder al verwerkt in de totaalprijs.
Voldoende personeel tijdens Black Friday
Bij een Black Friday actie is het altijd afwachten hoe een actie loopt. Is het een succes of wordt het juist een flop? Helaas kan je dit niet van te voren inschatten. Er bestaat dus een kans dat de magazijnmedewerkers het niet aan kunnen. Als je de logistiek hebt uitbesteed met fulfilment, dan hoef je daar geen zorgen over te maken. De logistiek van de webshop heb je dan volledig uitbesteed.
Optimaliseer de customer journey
Het is van belang om over een kwalitatief goede webshop te beschikken tijdens Black Friday. Daarmee wordt bedoeld: genoeg informatievoorziening, gemakkelijk check-out proces en biedt meer betaalmogelijkheden. De snelheid van een website speelt hierbij ook een rol. Als deze onderdelen in orde zijn dan heeft de consument een betere ervaring en zal hij/zij eerder een aankoop doen of in de toekomst een aankoop doen.
Cross-selling in je webshop
Consumenten zijn bereid om veel aankopen te doen tijdens Black Friday. Ze scrollen veel op je webshop en bekijken meerdere producten. Dit is een mooi moment om daar gebruik van te maken. Misschien vinden ze andere producten ook wel leuk? Bij cross-selling worden directe verwante producten getoond en dus kan dit voor meer aankopen zorgen op de webshop.
Retourzendingen tijdens Black Friday
Het is voor consumenten prettig om een product uit te kunnen proberen, die ze ook terug kunnen sturen. Dit geeft ze een prettige ervaring en dan zullen de consumenten in de toekomst eerder een aankoop bij jou doen. Maak dus de retourvoorwaarden duidelijk en zorg voor een goed systeem om retouren te verwerken.
Hoe kan QLS je helpen?
Als het logistieke proces de drukte niet aan kan, dan moet je orders annuleren en loop je omzet mis. Een makkelijke oplossing hiervoor is het uitbesteden van het logistieke proces. Door de fulfilment dienst van QLS houd je meer tijd over voor je webshop en kan je de Black Friday drukte gegarandeerd aan! QLS maakt gebruik van een geautomatiseerd magazijn en dat zorgt ervoor dat het veilig en snel wordt opgeslagen, maar ook dat orders snel gepicked kunnen worden en op de juiste dag en tijdstip wordt aangeleverd. Uiteraard geldt dit niet alleen voor Black Friday, maar ook voor andere piekperiodes in het jaar, bijvoorbeeld met Sinterklaas en Kerst. QLS ontzorgt webshops van A-Z in het logistieke proces.
Geïnteresseerd? Bekijk hier de tarieven of bel ons via 078-6475590.