1. Retourkosten niet meerekenen
Als een pakketje ontvangen wordt door een consument dan heeft de koper een aantal dagen het recht om een pakketje terug te sturen naar de verkoper. Dit kan doordat het product niet de juiste maat was of tegenviel bij de klant. De verkoper moet dan het volledige verkoopbedrag + de verzendkosten overmaken naar de klant. De verkoper maakt hierdoor dus extra kosten, omdat de verkoper moet opdraaien voor de verzendkosten.
2. Geen rekeninghouden met extra toeslagen
Als een pakketje verzonden wordt, gebeurt dat vaak via logistieke vervoerders. Deze partijen hebben richtlijnen vastgesteld voor de verhoudingen van de pakketten. Als deze richtlijnen worden overschreden dan kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht en als de verkoper deze extra kosten niet verrekent op de consument dan betekent dit minder commissie voor de verkoper. De richtlijnen van de logistieke vervoerders moeten dus aangehouden worden. Zo niet, dan moet de verkoper de kosten verrekenen bij de consument.
3. Bestellingen verkeerd inpakken en labelen
Bij het verzenden van een pakketje is het van belang dat het labelen en het verpakken van het pakketje goed verloopt. Zo moet er voldoende informatie op het label te zien zijn en moet het op de meest lange zijde van het pakketje geplakt worden. Bij het verpakken van een pakketje moet een stevige verpakking gebruikt worden en er moet genoeg vulmateriaal in de verpakking gestopt worden om de kans op eventuele schade te minimaliseren.
4. Regels gevaarlijke goederen
Voor gevaarlijke goederen zijn er strengere regels bij het verzenden. Voorbeelden van gevaarlijke goederen zijn: bepaalde soorten verf en lithium batterijen. Wanneer je een gevaarlijk goed verzendt, ben je verplicht om dit aan te geven aan de logistieke vervoerder, dit doe je door een MSDS sheet in te vullen. De vervoerder bepaalt aan de hand van het ingevulde MSDS sheet of de inhoud van het pakketje daadwerkelijk ‘gevaarlijk’ is en dan wordt er gekeken of het verzonden mag worden.
5. Voorraad niet accuraat bijhouden
Het kan nog voorkomen dat bij het afrekenen op een webshop het product achteraf toch niet op voorraad is. Dit brengt irritatie met zich mee voor de consument en kan ervoor zorgen dat de consument bij een concurrent hetzelfde product gaat kopen. Zorg er dus voor dat als er geen voorraad is van een product dat het meteen van de webshop wordt gehaald. Het inschatten van hoeveel er ingekocht moet worden is lastig, koop producten in aan de hand van trends en zorg voor genoeg voorraad bij producten met een snelle omloopsnelheid.
6. Kosten per verzending niet zeker weten
Elke verzending van goederen heeft een bepaalde kostprijs. Dat wil zeggen wat de totale kosten zijn voor een zending. Als voor de verkoper niet duidelijk is wat de kostprijs is voor bepaalde verzendingen dan kan de verkoper geld mislopen. Zo kan het zo zijn dat bij de ene vervoerder het versturen van een pakketje € 2,50 kost en bij de andere vervoerder € 2,00 kost voor precies hetzelfde pakketje. Daarom is het belangrijk om de kostprijs per product helder te hebben en als het mogelijk is te wisselen van vervoerder voor een lagere kostprijs. Op deze manier houd je meer marge over en dus meer omzet.
7. Zendingen niet laten verzekeren
Als een pakketje verstuurd wordt is die niet standaard verzekerd. Dit betekent dat bij beschadiging of vermissing van een artikel de kosten voor de verzender zijn. Daarom is het een aanrader om bij dure goederen een verzekering te nemen en de verschillende vervoerders met elkaar te vergelijken. De mogelijkheden verschillen enorm per logistieke vervoerder, houdt hier dan ook rekening mee.
8. Volumegewicht achterwege laten
Bij het verzenden van een pakketje is er sprake van het gewicht en het volumegewicht. Volumegewicht is de verhouding tussen het daadwerkelijke gewicht van het product en de ruimte die het product inneemt. Elke vervoerder heeft eigen richtlijnen hiervoor en als de richtlijnen worden overschreden, worden er extra kosten in rekening gebracht. Als deze extra kosten niet verrekend worden voor de consument dan betekent dat minder commissie voor de verkoper. Doe goed vooronderzoek naar richtlijnen van de vervoerder, het gewicht en volumegewicht van de zending.
9. Slechte communicatie naar de consument
Tegenwoordig willen consumenten zoveel mogelijk informatie krijgen bij het bestellen van een product. Daarom is het van belang om consumenten te voorzien van genoeg informatie tijdens het bestelproces. Informatie dat belangrijk is voor consumenten:
- Verzendkosten
- Levertijden
- Cut-off tijd (bijvoorbeeld: vandaag besteld, morgen in huis)
- Productvoorraad
- Retourmogelijkheden
Consumenten hechten waarden aan deze informatie en als deze informatie niet blijkt te kloppen, zullen consumenten in de toekomst niet terugkomen. Daarom is het van belang om dus genoeg en de correcte en informatie te verlenen aan de consument.
10. Te veel handmatige handelingen
Veel werk dat handmatig uitgevoerd wordt, kan ook geautomatiseerd worden. Denk aan: overnemen van adresgegevens en het inpakken van goederen. Als dit soort processen automatisch verlopen, is er meer tijd over voor andere bezigheden binnen het bedrijf en de kwaliteit van een product kan gewaarborgd worden.
Bij het logistieke proces van een webshop is het maken van fouten dus veel voorkomend en dit zijn fouten die zorgen voor meer kosten of minder winst in de toekomst. Door het logistieke proces van een webshop uit te besteden, profiteer je van diverse voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de diverse voordelen van fulfilment.
Heb je nog vragen of wil je de logistiek van je webshop uitbesteden? Ons team staat graag voor je klaar! Neem contact met ons op voor meer informatie.