Volgens een recent onderzoeksrapport van GlobalData wordt verwacht dat de Europese e-commerce markt in 2027 een omvang van 1,5 biljoen dollar (1,4 biljoen euro) zal bereiken. Dit komt neer op een gemiddelde jaarlijkse groei van 9 procent. Hoewel de groei van e-commerce in Europa iets achterblijft bij de wereldwijde groei, die door GlobalData wordt geschat op 9,5 procent, voorspelt het data- en analysebedrijf dat de totale wereldwijde online uitgaven in 2027 zullen uitkomen op 9,3 biljoen dollar (8,8 biljoen euro). In 2022 was deze waarde nog 5,9 biljoen dollar (5,6 biljoen euro), wat een totale groei van bijna 60 procent in vijf jaar vertegenwoordigt.
COVID-19 versnelt groei online uitgaven 2016-2022
De groei van online bestedingen in de periode van 2016 tot 2022 was hoger, namelijk 15 procent. In deze periode stegen de online uitgaven van 2,5 biljoen dollar (2,3 biljoen euro) naar de eerder genoemde 5,9 biljoen dollar. Volgens GlobalData werd deze aanzienlijke groei deels veroorzaakt door de COVID-19-pandemie, aangezien de lockdowns de verschuiving naar online winkelen versnelden.
De visie van GlobalData
GlobalData benadrukt echter dat de groei nog lang niet voorbij is. Het bedrijf verklaart: “E-commerce wordt gedemocratiseerd door bedrijven die e-commerce als dienst aanbieden, zoals Shopify, en marktplaatsen zoals Amazon en Alibaba, waardoor iedereen een handelaar kan worden.” Bovendien zullen verbeterde technologie, nieuwe bezorgdiensten en een breder gebruik van het internet naar verwachting bijdragen aan het bereiken van een wereldwijde waarde van online transacties van 8,8 biljoen euro tegen 2027.
Voorspellingen voor 2027
Het onderzoek wijst erop dat de Verenigde Staten en China naar verwachting meer dan de helft van de totale waarde van de e-commerce markt in 2027 zullen vertegenwoordigen. Het bureau benadrukt echter dat opkomende markten, zoals India, niet over het hoofd mogen worden gezien, aangezien India naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 23 procent zal groeien tot 2027.