Het retourbeleid en de afhandeling daarvan is voor je webshop erg belangrijk. Veel consumenten kiezen ervoor om ergens geen aankoop te doen, als het retourbeleid te onhandig en/of te moeilijk is. Dit zorgt dus voor een lager conversiepercentage en een lagere klanttevredenheid. Het is dus een aanrader om het retourbeleid van je webshop goed in te richten. Het retourbeleid is een complex proces wat IT-systemen en misschien zelfs personeel nodig heeft om uitgevoerd te worden. Echter zijn dit investeringen waarvan je niet gelijk de kosten zou terugverdienen. Dit is vooral het geval bij webshops die aan het groeien zijn of een verschillend wekelijks volume aan bestellingen heeft.
Waaruit bestaat het retourproces?
Het retourproces voor een webshop bestaat uit de onderstaande onderdelen:
- Het bevestigen van de retouren.
- Voorraadinformatie bijwerken.
- Product uitpakken en controle doen op de reden van retour.
- Reden van retour rapporteren.
- Product opnieuw verpakken (indien nodig).
De voordelen van retouren bij fulfilment
Er komt dus veel kijken bij het retourproces van een webshop, maar dankzij fulfilment wordt dit een stuk minder lastig. Hieronder vind je de voordelen van een retourbeleid bij fulfilment:
- Het fulfilment bedrijf verwerkt de retouren.
- Een eigen retourportaal waarbij de klant makkelijk een retourlabel kan kopen.
- Het fulfilment bedrijf zorgt voor de benodigde communicatie met de consument.
- Producten worden gecontroleerd op de reden van de retour.
- De producten van de retouren worden gelijk weer opgeslagen in de AutoStore.
- Doordat het retourbeleid goed is ingericht, stijgt de klanttevredenheid en (potentieel) het conversiepercentage.
Zoals wij eerder hebben gezegd, is het retourbeleid een complex proces en is het voor veel webshops niet ideaal om hiervoor investeringen te maken. Dit komt, omdat er geen garantie is of ze de investeringen wel terugverdienen.
De fulfilmentdienst van QLS is hiervoor de oplossing. Bij ons betaal je namelijk een all-in-tarief. Als je gebruikmaakt van de fulfilment diensten kan je als webshopeigenaar met minder moeite evenveel of zelfs meer omzet draaien en groeien in de toekomst. Bij onze fulfilmentdienst nemen wij het gehele logistieke proces uit handen van de orderverwerking tot de retourafhandeling. Door onze fulfilmentdienst te gebruiken, houd je meer tijd over voor andere zaken, zoals marketing en inkoop.
Dus zorg ervoor dat je retourbeleid goed is ingericht. Hierdoor stijgt je conversiepercentage en stijgt de klanttevredenheid. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op of vraag een offerte aan!