Terug naar het overzicht

De mogelijkheden voor E-commerce logistiek

10 nov 2022 - Leestijd: 3 min

e-commerce logistiek

E-commerce logistiek is voor velen onduidelijk, wat houdt het allemaal in en wat is de beste manier om dit uit te voeren? Wij informeren je graag over de mogelijkheden binnen E-commerce logistiek, zodat je weet wat dit inhoudt en wat voor jou de beste mogelijkheid is.

Wat houdt E-commerce logistiek in?

Mensen onderschatten vaak wat er komt kijken bij de logistiek voor online verkopers. Er komt veel bijkijken namelijk: het ontvangen van goederen, het opslaan van goederen, pakketten inpakken, pakketten etiketteren en het verzenden naar de consument. Tot slot heeft de consument 14 dagen het recht om een bestelling retour te doen, waarbij de retourkosten eventueel bij de verkoper in rekening worden gebracht. E-commerce logistiek is dus nog al wat en webshops hebben hier vaak hun handen vol mee.

Wat zijn de mogelijkheden?

Een webshopeigenaar heeft voor E-commerce logistiek meerdere opties, deze opties zijn:

  • Eigen logistieke proces gebruiken;
  • Gebruikmaken van een verzendplatform;
  • Contract afsluiten met een logistieke vervoerder;
  • Fulfilment.

Eigen logistieke proces gebruiken

De grootste reden waarom webshops hun logistiek zelf regelen is om kosten te reduceren. Het is namelijk niet goedkoop om de logistiek te laten regelen door een externe partij. Naast kosten minimaliseren, behouden verkopers ook controle en klantcontact op deze manier. Echter is het logistieke proces uiteindelijk veel werk voor webshops en is het dus alsnog aantrekkelijk om een externe partij erbij te betrekken.

Gebruikmaken van een verzendplatform

Een verzendplatform zorgt voor een koppeling tussen je webshop en de logistieke vervoerder. Ook wordt het je makkelijker gemaakt door je te voorzien van track-and-trace codes, verzendlabels en opvolgmails. Ook is het mogelijk om logistieke vervoerders te combineren bij (de meeste) verzendplatformen. Een verzendplatform is geen vereiste voor webshops, wel wordt hierdoor het logistieke proces een stuk makkelijker. Het is aantrekkelijk voor groeiende webshops.

Contract afsluiten met logistieke vervoerder

Een andere optie is een contract afsluiten met een logistieke vervoerder. Bij een contract met een logistieke vervoerder leveren zij pakketten bij jouw klanten en halen deze ook weer op als dat nodig is. Het verwerken, inpakken en etiketteren zal je nog zelf moeten doen.  

Fulfilment

De laatste optie is het uitbesteden van het gehele logistieke proces bij een fulfilment center. Dit wil zeggen dat een webshop haar voorraad bewaart bij een fulfilment center en bij een bestelling het fulfilment center de producten inpakt, labelt en verstuurt naar de klant. Het gehele logistieke proces wordt dus uit handen genomen van de webshop, hierdoor hebben webshopeigenaren meer tijd over voor andere onderdelen binnen het bedrijf, zoals inkoop en marketing. Bij fulfilment hoeft een webshop dus niets te doen om de bestelling bij de klant te brengen.

Wat bieden wij?

QLS biedt twee verschillende soorten diensten aan, pakketdienst en fulfilment. Deze diensten kunnen optimaal door jou gebruikt worden dankzij het verzendplatform van QLS. Beide diensten worden hieronder toegelicht.

Pakketdienst

Bij onze pakketdienst kan je je webshop koppelen aan ons verzendplatform om al je data en informatie op één plek te hebben. Bij een bestelling kan je zelf het label printen en het pakket inpakken volgens bepaalde wensen. Vervolgens halen wij je pakket bij je op en onze logistieke partners leveren het pakketje bij de klant.

Fulfilment

Bij QLS is het ook mogelijk om logistiek uit te besteden, dankzij onze fulfilment dienst. De opslag en inslag van de voorraad wordt precies bijgehouden en wij verwerken je inkomende orders. Wij gaan direct voor je aan de slag om de order zo snel mogelijk bij de klant te brengen. De bestelling wordt zorgvuldig ingepakt en de klant wordt voorzien van track-and-trace e-mails. Tot slot regelen wij ook de retourverwerking voor webshops. De retourvoorwaarden worden gecontroleerd en de goederen worden terug in opslag gebracht.

E-commerce logistiek is dus nogal wat en daarom is het niet gek dat je nog met een paar vraagtekens zit. Mocht dat zo zijn, dan kan je contact met ons opnemen via: 078-6475590 om te kijken wat QLS voor jou kan betekenen of vraag hier gelijk een offerte aan!