Terug naar het overzicht

8 tips om het conversiepercentage te verhogen van je webshop

01 dec 2022 - Leestijd: 4 min

Adverteren kost veel geld en daarom wil je dus ook dat de gemaakte kosten zorgen voor meer business. Er zijn verschillende manieren om het aantal conversies te laten stijgen en wij informeren je hier graag over. Wij geven je 8 tips om het conversiepercentage van je webshop te verhogen. 

Persoonlijke kortingen

Consumenten kunnen beslissen om een product niet te kopen terwijl het product al in de winkelmand ligt. Het kan zo zijn dat de consument dringend weg moest of de prijs van het product was achteraf te duur. Door kortingen te geven aan de consument wordt hij/zij nog meer overtuigd om alsnog een aankoop te doen. Een voorbeeld hiervan is dat consumenten eenmalig 10% korting krijgen op hun volgende aankoop als ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Ook is het mogelijk om dit soort kortingen tijdelijk aan te bieden. Hierdoor krijgen de consumenten het gevoel dat ze snel een aankoop moeten doen, want anders hebben ze geen korting meer.

Second chance

Consumenten kunnen voor diverse redenen stoppen met een aankoop wanneer er al producten in het winkelwagentje zitten. Het is mogelijk om ze hierna weer te benaderen met een persoonlijk mailtje, dit heet second chance. In deze e-mail staat een linkje die de consument leidt naar het winkelwagentje van de webshop met de eerder door hun gekozen producten. Ook is het mogelijk om een korting aan te bieden in het mailtje. Hierdoor krijgt de consument meer de behoefte om alsnog de aankoop te voltooien. 

Unieke webshop

Zorg ervoor dat je webshop de aandacht trekt. Als je webshop niet voldoende de aandacht trekt, zullen consumenten niet de prikkel krijgen om juist bij jou iets te kopen. Zorg bijvoorbeeld voor een webshop in jouw huisstijl. Een goed idee is om een webshop te laten maken naar jouw wensen. Bijvoorbeeld dat consumenten de mogelijkheid hebben om productinformatie van producten met elkaar te kunnen vergelijken of dat door middel van een zoekmachine producten gemakkelijk gevonden kunnen worden. Hierdoor ondersteun je consumenten tijdens de klantreis en zullen ze eerder een aankoop doen. Je webshop moet zo goed mogelijk passen bij je doelgroep om een aankoop te stimuleren. 

Duidelijkheid over de betaalmethoden en kosten

Zorg ervoor dat je duidelijk maakt aan de consument wat de beschikbare betaalmethoden zijn en of er sprake is van aanvullende kosten. Communiceer op tijd of er sprake is van verzendkosten en hoe hoog deze kosten zijn. Consumenten zijn namelijk minder bereid om iets te kopen als er op het einde nog extra kosten bijkomen. Ook moeten de beschikbare betaalmethode duidelijk zijn. Het is natuurlijk jammer als een consument besloten heeft om iets te kopen maar achteraf niet van de beschikbare betaalmethoden kan gebruiken. 

Genoeg productinformatie

Bij online winkelen is informatie erg belangrijk. Consumenten willen zoveel mogelijk informatie over een product hebben voordat ze het kopen. Als je bijvoorbeeld een nieuw paar sneakers koopt, wil je precies weten hoe de schoenen passen, hoe ze eruit zien, hoeveel ze kosten etc. Fysieke winkels hebben hier minder last van, want dan zijn de producten tastbaar. Het vertrouwensgevoel is dan hoger en dan zijn consumenten eerder bereid om een product te kopen. Bied dus zoveel mogelijk productinformatie aan op je website. Vertel alle details en laat meerdere afbeeldingen zien van producten. Uiteraard moeten in deze afbeeldingen de producten duidelijk te zien zijn en de kwaliteit moet goed zijn. 

Wees bereikbaar

Niets is zo vervelend, dat als je een bedrijf wilt contacteren maar de contactgegevens zijn niet goed te vinden. Laat op je website duidelijk weten op welke kanalen je kan communiceren met klanten. Ook raden wij aan om op zoveel mogelijk kanalen bereikbaar te zijn. Niet iedereen kan altijd bellen en sommige mensen gebruiken geen WhatsApp. Als je op zoveel mogelijk kanalen beschikbaar bent, dan kan je zoveel mogelijk consumenten ondersteunen in de klantreis en daarmee verhoog je de conversie. Als je goed te contacteren bent en makkelijk tot oplossingen kan komen met klanten dan stijgt ook de klanttevredenheid.

Retargeting

Retargeting kan goed gebruikt worden om consumenten die op je webshop zijn geweest opnieuw te benaderen. Dit kan gedaan worden voor consumenten die alleen de website hebben bezocht maar ook voor consumenten die specifieke producten hebben bekeken. Door middel van displaybanners krijgen deze consumenten op het internet een reminder van jouw product. Hierdoor prikkel je de consument en zullen ze nogmaals een aankoop overwegen. Ook is het mogelijk om bij de displaybanners exclusieve kortingen aan te bieden waardoor consumenten alsnog worden overgehaald om een product te kopen. 

Maak gebruik van reviews

Reviews zorgen voor een gevoel van vertrouwen op je webshop. Als een consument twijfelt of hij/zij een product wil kopen kan een positieve review van het product doorslaggevend zijn. Consumenten geloven standpunten van andere consumenten eerder dan die van het verkopende bedrijf. Als iemand die een review achterlaat zegt dat een product van ontzettend hoge kwaliteit is dan geloven consumenten de review eerder dan als een webshop het zegt over hun eigen producten.  Reviews kunnen achtergelaten worden op Google. Ook is het mogelijk dat consumenten reviews achter kunnen laten op je eigen webshop. Hierdoor kunnen twijfels sneller verholpen worden dan dat de reviews eerst op Google gezocht moeten worden.

Tot slot vinden consumenten het ook belangrijk om een snelle levering te realiseren. Vandaag besteld en de volgende dag in huis. Wil je hier geen omkijken naar hebben? Veel webshops besteden daarom de logistiek uit aan een fulfilment bedrijf.