Terug naar het overzicht

Wat is social commerce en hoe werkt het?

17 mrt 2023 - Leestijd: 6 min

social commerce

Social media is tegenwoordig een krachtige plek geworden voor bedrijven om producten te verkopen. Dagelijks scrollen er zo’n 14 miljoen mensen door één van hun social media accounts heen waardoor dit een interessante plek is voor webshops. Wil jij meer weten over social commerce en eventueel ook van start gaan met de verkoop van producten via één van de socials? In dit artikel leggen wij jou alles uit op het gebied van social commerce!

Wat is Social Commerce?

Social Commerce is eigenlijk een combinatie van e-commerce met social media. Simpelweg betekent dit dat bedrijven hun producten en diensten verkopen via één van de verkoopkanalen die zich rechtstreeks op het social media profiel bevindt. De fout die veel mensen maken is dat ze denken dat E-Commerce & Social Commerce hetzelfde is, maar dat is in de praktijk zeker anders! E-commerce staat voornamelijk bekend als het winkelen via een online webwinkel of de mobiele app van het desbetreffende bedrijf. Terwijl er bij social commerce iets voor de klant ontwikkeld is dat de klant de aankoop kan doen op het social media platform, zonder dit desbetreffende platform te verlaten. Door de komst van social commerce zal de klant de gehele winkelervaring via het social media platform beleven.

Welke kansen biedt social commerce?

Social commerce kan een goede manier zijn voor webshops om doormiddel van een social media platform meer omzet te kunnen generen. Er is namelijk onderzocht dat er in Nederland ongeveer 14 miljoen social media gebruikers zijn, dit zijn allemaal gebruikers die beschikken over minimaal één social media platform. Over de afgelopen jaren is het aantal gebruikers alleen maar toegenomen, zo waren er in 2021 nog 13.5 miljoen gebruikers & in 2022 ruim 13.7 miljoen gebruikers (Afix, 2023). Naast de stijging in het aantal social media gebruikers, biedt social commerce als webshop nog meer kansen. Benieuwd naar deze kansen? Lees dan zeker verder!

  • Voordeel 1; Verminder de weerstand in het aankoopproces: Normaal gesproken worden de social media platformen ingezet als marketingmiddel om zo de bezoekers naar de website/webshop te leiden om daar eventueel over te kunnen gaan tot een aankoop. Doordat de klanten worden doorverwezen naar een externe pagina, moeten ze hun tijdlijn verlaten en kunnen ze niet verder scrollen waar ze gebleven waren. Alle extra handelingen die daarna nog volgen, maken het voor de consument steeds een beetje ingewikkelder. Dit is een negatieve ervaring die je als webshop natuurlijk wilt voorkomen en ook kan voorkomen. Door de komst van social commerce is het namelijk mogelijk om die weerstand in het proces te verminderen, dit omdat de producten rechtstreeks via het social media platform gekocht kunnen worden!
  • Voordeel 2; Maak gebruik van social proof (sociaal bewijs): Social proof, ook wel sociaal bewijs, is één van de 7 principes van Gialdini dat ook wel omgeschreven kan worden als: “Social proof is een manier om te bewijzen dat andere mensen eerder dezelfde keuze hebben gemaakt voor jouw product of dienst en daarmee aanmoedigen om hetzelfde te doen”. Een veelvoorkomende manier van social proof is het generen van goede reviews. Via de socials is dit vaak terug te zien door gebruikers die hun ervaring met jouw producten delen doormiddel van foto’s of video’s. Social Media is namelijk makkelijk en toegankelijk, waardoor deze ervaring als zichtbaar social proof een waardevol instrument kan zijn voor webshops!
  • Voordeel 3; Verzamel gemakkelijk & snel feedback: Social commerce versnelt niet alleen het aankoopproces, het maakt het ook toegankelijk om gemakkelijk feedback te verzamelen van de doelgroep. Deze feedback kan door middel van likes & comments onder jouw social media posts of in de story’s worden gegeven. Via social media heb je namelijk een duidelijk inzicht over jouw doelgroep, wat het gemakkelijk maakt om na het geven van feedback direct met hen (privé) te kunnen chatten via een opmerking of een direct bericht.

Welke social kanalen zijn geschikt voor social commerce?

In de tijd van nu zijn bijna alle bekende social media kanalen bezig met de ontwikkeling van de social commerce functies op het platform. Hieronder is een overzicht gemaakt van de beste social media platformen, die jij als webshop kan inzetten voor social commerce:

1. Instagram

Instagram is een veel gebruikt social mediaplatform en biedt door middel van de eigen “Instagram Shopping” functie een unieke kans voor webshops om hier de producten te verkopen. Door middel van de speciale storefront (online etalage) en de producttags kan jij jouw product gemakkelijk en overzichtelijk markeren. Daarnaast heeft Instagram ook een ontdekkingspagina ontwikkeld waarin de bezoeker toegang heeft om verschillende storefronts en producten van een groot aantal merken te zien. Bij Instagram Shopping worden de producten getoond aan de gebruiker op basis van hun voorkeuren en interesses. Dit betekent voor webshops dat de producten aan de juiste gebruikers getoond worden, omdat deze doelgroep een bepaalde affiniteit heeft met jouw product/dienst. Instagram is door de snelle ontwikkelingen en kansen dus zeker een goede manier voor webshops op het gebied van social commerce!

2. Facebook

Facebook behoort naast Instagram tot één van de grootste social media platformen. Door middel van de eigen Facebook Shop is dit platform zeker een goed middel voor de verkoop van jouw producten op het gebied van Social Commerce. Via de Facebook shop is het mogelijk om een eigen gepersonaliseerde winkel aan de Facebookpagina toe te voegen. Ook via Facebook worden de producten via hun winkeltabblad getoond op basis van hun eerdere aankopen, likes en zoekgeschiedenis. Door deze ontwikkeling wordt de klantervaring veel persoonlijker, omdat je zo de juiste doelgroep kan benaderen met jouw producten. Tegenwoordig is het ook mogelijk om met de Facebook Messenger direct met de klanten te communiceren en de klant een unieke/gepersonaliseerde klantondersteuning te kunnen bieden. Genoeg redenen dus om Facebook in te zetten voor jouw Social Commerce avontuur!

3. TikTok

TikTok is wellicht één van de snelstgroeiende social media platformen waarbij het naast de stijging in het aantal gebruikers, ook de ontwikkelingen binnen het platform snel gaan. Op het gebied van social commerce heeft TikTok een eigen “TikTok Shopping” platform ontwikkeld. Via TikTok Shopping is het voor jou mogelijk als webshop om gemakkelijk producten te taggen binnen de organische en betaalde content. Op deze manier wordt het voor de geïnteresseerde gebruikers eenvoudig om over te gaan tot een aankoop, dit is uiteindelijk wat jij als webshop wilt!

4. Pinterest

Pinterest is vergeleken met de eerder besproken platformen (Instagram, Facebook & TikTok) redelijk uniek. Dit komt, omdat de meeste gebruikers puur inloggen omdat ze ideeën willen opdoen voor een aankoop of daadwerkelijk een aankoop willen doen. Voornamelijk mode- en woonproducten zijn erg populair via Pinterest. Pinterest bestaat voornamelijk uit een toegankelijk visueel overzicht van producten. De gebruikers van Pinterest hoeven niet direct tot aankoop over te gaan, ze kunnen ook de producten opslaan en ze daarna weer gemakkelijk terugvinden binnen hun account. Dit maakt het gebruik van Pinterest op het gebied van Social Commerce nog aantrekkelijker voor jouw als webshop. Maak jij al wel gebruik van Pinterest alleen zonder Social Commerce elementen, dan loop jij dus veel omzet mis!

Conclusie social commerce

Het verkopen van jouw producten/diensten via social media kanalen kan een grote meerwaarde hebben en zo zorgen voor meer omzet. Door middel van de ontwikkelingen die de platformen doormaken wordt social commerce steeds eenvoudiger voor webshops! Voordat jij aan de slag gaat met social commerce is het natuurlijk wel super belangrijk om te kijken op welke social media kanalen jouw doelgroep zich bevinden. Social commerce kan dus voor meer omzet zorgen. Om te voldoen aan de leveringstijden is het belangrijk om ook de logistiek op orde te hebben, als je steeds maar doorgroeit. Denk hierbij aan fulfilment. Hierbij worden alle producten door een fulfilmentpartij als QLS uit handen genomen en regelen zij de logistiek van je webshop.